Dlaczego chłodnica jest ważna?
Chłodnica jest ważna, ponieważ jest głównym sposobem, w jaki silnik odprowadza ciepło podczas pracy. Nieprawidłowo działająca chłodnica może być przyczyną znacznych uszkodzeń silnika spowodowanych przegrzaniem – większość samochodów widzianych na poboczach dróg, z których wydobywa się dym, jest spowodowana nieprawidłowo działającą chłodnicą! Najczęstszą przyczyną nieprawidłowego działania chłodnicy jest uszkodzenie fizyczne, które uzasadnia wymianę jednego lub wszystkich jej elementów. Funkcjonowanie chłodnicy może być zakłócone przez przeterminowany płyn chłodzący lub jego zbyt niski poziom, co można naprawić poprzez płukanie płynu chłodzącego.
Spójrzmy prawdzie w oczy. Większość z nas nie wie nic o działaniu naszego samochodu. Wiemy, że jest w nim silnik… i może zbiornik paliwa… ale to wszystko. Dlatego Fiix przygotowuje serię artykułów, w których nauczymy Cię o Twoim samochodzie, jedna część po drugiej, zaczynając od chłodnicy.
Twoja chłodnica
Silniki wytwarzają dużo ciepła podczas swojej pracy – są zasilane przez miniaturowe materiały wybuchowe! Aby zapobiec przegrzaniu silnika, samochód pompuje przez silnik płyn chłodzący – płyn, który odbiera ciepło i odprowadza je z bloku silnika. Płyn chłodniczy odbiera ciepło wytwarzane przez silnik i przenosi je do chłodnicy, która przepuszcza powietrze przez płyn – chłodząc go i wymieniając ciepło z powietrzem na zewnątrz samochodu.
Chłodnica działa poprzez przepuszczanie płynu chłodzącego przez cienkie metalowe żeberka, które pozwalają na łatwiejszy przepływ ciepła do powietrza na zewnątrz samochodu. Czasami chłodnica wyposażona jest w wentylator, który wydmuchuje powietrze przez chłodnicę, aby odprowadzić gorące powietrze z samochodu. Chłodnice występują w wielu różnych kształtach, rozmiarach i konstrukcjach, ale ich podstawowa funkcja pozostaje taka sama.
W istocie – chłodnica chłodzi płyn chłodzący, który następnie chłodzi silnik.
Części chłodnicy
Rdzeń: Rdzeń jest największą częścią chłodnicy i pełni jej podstawową funkcję. Składa się on z dużego metalowego bloku z małymi metalowymi żeberkami, które pozwalają na odprowadzanie ciepła do powietrza otaczającego chłodnicę (powietrze to jest wydalane przez grill z przodu samochodu). Istnieje wiele rodzajów rdzeni, na przykład chłodnice jedno-, dwu-, a nawet trójrdzeniowe.
Korek ciśnieniowy: Układ chłodzenia samochodu jest stale pod ciśnieniem. Dzięki temu płyn chłodzący może się znacznie bardziej nagrzać i nie wrze niż w normalnych warunkach, co pozwala na zwiększenie wydajności systemu. Korek ciśnieniowy wytwarza to ciśnienie za pomocą sprężyny, która wytwarza ciśnienie do 20 PSI. Ważne jest aby nie zdejmować korka ciśnieniowego gdy płyn chłodzący jest gorący, w przeciwnym razie można spowodować poważne oparzenia.
Zbiorniki wylotowy i wlotowy: Zbiorniki wlotowy i wylotowy pomagają chłodnicy przenieść płyn chłodzący z gorących części silnika do chłodnicy.
Chłodnica skrzyni biegów: Prawdopodobnie samochód używa tego samego płynu chłodzącego, co silnik, do chłodzenia skrzyni biegów. Płyn przekładniowy przemieszcza się w silniku przez stalowe rury, które są otoczone płynem chłodzącym odprowadzającym od nich ciepło. Ten płyn chłodzący jest również chłodzony w chłodnicy, ponieważ w automatycznej skrzyni biegów wytwarzane jest poważne ciepło. Czasami, istnieje oddzielna chłodnica do chłodzenia płynu transmisyjnego, jeśli poważny stres jest generowany przez skrzynię biegów, ale jest to znacznie bardziej powszechne, aby zobaczyć jedną chłodnicę dla obu tych funkcji.