Plastik jest bardzo powszechnym materiałem używanym w dzisiejszych pojazdach. Dzieje się tak, ponieważ jest to elastyczny materiał, który można kształtować tak, aby pasował do różnych części nadwozia pojazdu. Od zderzaków i kratek po spojlery i lekkie obramowania – wszelkiego rodzaju tworzywa sztuczne mają dużą wartość dla techników samochodowych. Chociaż istnieje wiele różnych rodzajów tworzyw sztucznych używanych w produkcji samochodów, każdy z nich ma swoje własne właściwości. Jednak tworzywa sztuczne mają taką samą wytrzymałość strukturalną jak stal, a ich elastyczność oznacza, że uderzenia, które mogłyby uszkodzić metale nie do naprawienia, można szybko naprawić. Tworzywa sztuczne zgrzewane na gorąco mogą być używane do usuwania pęknięć, wypaczeń, pęknięć, a nawet całkowicie utraconych części karoserii bez utraty integralności strukturalnej.
Odmiany tworzyw sztucznych i ogrzewanie wysokiego poziomu
Samochody są budowane przy użyciu szerokiej gamy różnych tworzyw sztucznych. Dla techników samochodowych kluczowe znaczenie ma identyfikacja rodzaju plastiku, który wymaga pracy. Dzieje się tak, ponieważ spawanie wykorzystuje wysoki poziom ciepła do łączenia materiałów ze sobą, a wszystkie typy tworzyw termoplastycznych wymagają różnych wysokich temperatur, aby stały się plastyczne. Podczas gdy niektóre spawanie termoplastyczne będzie wymagało ustalonej temperatury 300 ° C (idealna temperatura do spawania żywicy polietylenowej o dużej gęstości), inne będą wymagały znacznie wyższego poziomu 400 ° C (optymalne ustawienie temperatury dla tworzyw poliamidowych). Próba sczepiania lub spawania głównego w złej temperaturze osłabia strukturalną integralność pojazdu i będzie oznaczać, że twój cel, jakim jest spawanie tworzyw sztucznych, nie będzie trwał wystarczająco dobrze.
Spawanie niskotemperaturowe
Jeśli chodzi o regulację temperatury podczas spawania, niewłaściwe ustawienie ciepła może mieć szereg dramatycznych skutków, z których żaden nie jest pozytywny. Temperatura uchwytu spawalniczego ma zasadnicze znaczenie, a jeśli chodzi o wysoki poziom ogrzewania, istnieje tylko wąskie okno do zabawy. Twój pistolet spawalniczy musi znajdować się na wystarczająco wysokim poziomie, aby zmiękczyć tworzywo sztuczne „macierzystej” części i sznura spawalniczego. Uzyskaj niewłaściwą temperaturę do spawania tworzyw sztucznych, a zgrzewanie nie nastąpi. Jeśli spróbujesz połączyć ze sobą dwa tworzywa sztuczne w zbyt niskiej temperaturze, rezultatem będzie tak zwane „zgrzewanie na zimno”. Ten rodzaj spoiny szybko pęka. Jeśli pójdziesz w drugą stronę i spróbujesz spawać w zbyt wysokiej temperaturze, same materiały zostaną zdegradowane. Dlatego zbyt wysoka temperatura powoduje słabszą spoinę, która uszkadza zarówno materiał rodzimy, jak i sznurek spawalniczy .
Znaczenie spawania próbnego
Najlepszym sposobem, aby zagwarantować, że używasz odpowiedniej wysokiej temperatury do spawania tworzyw sztucznych, jest najpierw przetestowanie spoiny. Jest to przydatny sposób, aby ocenić, jaki rodzaj plastiku został użyty do produkcji samochodu i upewnić się, że używasz odpowiedniej temperatury. Spawanie próbne może przybierać różne formy, ale można je podzielić na dwa sposoby:
- Nieniszczące: Można ich użyć do sprawdzenia uszkodzonej części pojazdu pod kątem pęknięć, niedoskonałości oraz do określenia wymaganego rodzaju tworzywa sztucznego. Istnieje szereg testów nieniszczących, które można przeprowadzić. Mogą to być kontrole wizualne, ale mogą obejmować kontrolę ultradźwiękową, kontrolę radiograficzną lub kontrolę cząstek magnetycznych.
- Destrukcyjny: Jest to dokładniejsza metoda określania wymaganej pracy i temperatur niezbędnych do pomyślnego spawania. Istnieje szeroki zakres technik, które obejmują ten typ testu, w tym próby zginania i zginania, próby ciśnieniowe, próby rozciągania lub ściskania lub próby ścinania.
Tworzywa sztuczne w produkcji samochodów są cennym materiałem. Ich wytrzymałość, plastyczność i trwałość sprawiają, że naprawy samochodów są łatwiejsze i bardziej opłacalne dla właścicieli. Ze względu na występujące wysokie temperatury zgrzewanie tworzyw sztucznych może być trudne. Upewnienie się, że zidentyfikowałeś właściwy rodzaj tworzywa sztucznego i określiłeś prawidłową temperaturę, ma kluczowe znaczenie dla pomyślnego spawania.